Typisch familiebedrijf
Met bijna 50 jaar ervaring en betrokkenheid van meerdere generaties is Heuvelman “een typisch familiebedrijf”, stelt Michel. “Op 1 april 1975 is mijn vader gestart met het bedrijf, waarna ik één jaar later in dienst ben getreden als glazenwasser”. Robert, zwager van Michel, kwam vervolgens in 1986 in dienst, waarna hij in 1995 samen met Michel is toegetreden als aandeelhouder. Als echt Gouds bedrijf, is Heuvelman sinds 2000 gevestigd aan de Meridiaan in Gouda. “Na een periode van expansie zijn we er trots op hoe ons familiebedrijf is uitgegroeid tot één van de grootste zelfstandige schoonmaakbedrijven in de regio”, stelt Robert. Met een team van 250 professionals zijn de toewijding en kwaliteit van de schoonmaakdiensten van Heuvelman niet meer weg te denken uit de regio’s Zuid-Holland en Utrecht.
Het stokje overdragen
Robert reflecteert op zijn carrière binnen Heuvelman als een periode van zowel voldoening als van uitdagingen; “nu ben ik 60 en is het tijd om het stokje over te dragen”. Michel, inmiddels 63, deelt dit sentiment: “uiteraard hebben we de laatste jaren veel met alle familieleden over de toekomst gepraat, waaronder met mijn vader, die tot zijn 82e verbonden was aan het bedrijf”. Na zorgvuldige overweging van diverse factoren is besloten tot de verkoop van het bedrijf. Vanuit de gedachte “samen uit, samen thuis” waren Robert & Michel ervan overtuigd om een verkoopproces gedegen aan te pakken, waarbij vooral kennis, begrip en benaderbaarheid voor hen van belang waren. “Dit zagen we bij Olivier en Dominic van IRIS CF terugkomen in de begeleiding” stelt Robert.
Een goed gevoel
Robert & Michel waren vereerd door de belangstelling van potentiële kopers, waarbij de keuze uiteindelijk is gevallen op Capital Cleaning Group. Robert: “we begrepen elkaar zonder te veel moeilijke woorden, en de culturen van beide organisatie sloten goed op elkaar aan”. Michel vult aan: “waar onze medewerkers terechtkomen was voor ons een belangrijke beslissingsvariabele”. Binnen de groep blijft Heuvelman haar autonomie behouden, waardoor klanten met eenzelfde toewijding en kwaliteit bedient blijven worden. Michel en Robert blijven de komende maanden actief betrokken om voor het personeel en de nieuwe aandeelhouders een goede overdracht te verzorgen zodat ze per september met een gerust hart hun hoofdstuk als ondernemers kunnen afsluiten. Het gouden advies van Robert: “zoek de juiste mensen om je heen”. Michel bevestigt: “dit hebben wij als ondernemers altijd gedaan en daarom ook bij het onderzoeken van een verkoop”. Er komt zoveel op je pad waar je nog eerder nooit over nagedacht hebt; het kernwoord van Robert en Michel is daarom ‘vertrouwen’.