Begonnen vanaf een zolderkamer
Wilbert vertelt: “Op 1 januari 1995 zijn Edwin Veenman en ik met Venéco begonnen. Letterlijk vanaf een zolderkamer met het in- en verkopen van computeronderdelen. Eerst voor familie en later voor klanten. Edwin was en is het technische brein en ik regelde de sales en alles eromheen. We groeiden van een simpel business idee naar een volwaardig bedrijf. Een avontuur zonder blauwdruk. We leerden onderweg en groeiden gestaag. Toen we met circa zestig mensen waren en ons ontwikkeld hadden tot een ‘one-stop shop’ voor IT-oplossingen (cloudoplossingen, het leveren van high-end hard- en software en bijbehorende consultancy en support- & onderhoudswerkzaamheden) diende een communicatiespecialist in onze regio zich ter overname aan.”
Uitbreiding diensten door overname
“Zij boden geïntegreerde telecom-oplossingen op maat en richtten zich met name op het resellen van grote namen in dit segment zoals o.a. Vodafone, KPN en T-Mobile”, zegt Wilbert. “Omdat ons vakgebied zich in een rap tempo ontwikkelde zag ik het voordeel van het combineren van het dienstenpakket. Hiermee konden wij onze propositie nog completer maken. Zowel naar onze eigen als naar hun klanten. Op het moment dat dit speelde kwamen we in contact met IRIS CF en zij hebben ons bij deze overname en de financiering ervan begeleid. We hebben samen een informatiememorandum opgesteld. Ik kon alles vertellen over onze organisatie en Dylan Dijksman van IRIS over onze cijfers. Alles was zo goed verwoord dat drie grote Nederlandse banken graag mee wilden doen. Dat was een mooi een-tweetje bij de onderhandelingen. Op iedere vraag die gesteld werd, had of Dylan of ik een antwoord; onderbouwd, duidelijk en kloppend. Dat gaf de banken veel vertrouwen.”
Volgende stap in de ontwikkeling
Venéco groeide snel verder. Wilbert: “Met groei blijven de uitdagingen komen. Elke nieuwe fase bracht zijn eigen set aan complexiteit met zich mee. In de loop van de tijd ben ik veel rollen gaan vervullen bij het aansturen van de organisatie. Dat vond ik ook leuk, maar op een gegeven moment heb je daar ook kopzorgen van. Zeker als je nadenkt over de toekomst van ons vakgebied en de verantwoordelijkheid die je hebt voor je medewerkers, de klanten die je bedient en de partners waarmee je samenwerkt. De ontwikkelingen gaan onverminderd door en het is belangrijk om je op steeds meer specialismen te richten. Met 160 man personeel en de visie dat groei noodzakelijk is, ben ik op zoek gegaan naar een partij die onze ambities begrijpt en kan faciliteren.”
Van generalist naar specialist
Wilbert vervolgt: “Die partij hebben we met de Yielder Group gevonden. Zij zijn een van de grootste onafhankelijke Telecom & IT-dienstengroepen in Nederland en vullen met hun expertise ons portfolio aan. Voor eindgebruikers lijkt het soms of de complexiteit van IT afneemt, maar niets is minder waar. Aan de achterkant moet er veel geregeld en versleuteld worden. Onze klanten willen gegevens real time inzichtelijk maken en delen op verschillende devices om met hun klanten en leveranciers samen te kunnen werken. Daarom moet er steeds meer geregeld worden qua toegang en cybersecurity. Door de samenwerking en strategische integratie met de Yielder Group versterken wij onze positie op alle vlakken en kunnen we ons nog beter specialiseren. Daarbij stelt deze verandering mij in staat om van operationele rollen over te schakelen naar een meer adviserende en visionaire positie.”
Diverse keuze-opties voor verkoop
“Toen het idee voor verkoop geboren was, moesten we natuurlijk weer aan de slag met ons verhaal en de cijfers”, zegt Wilbert. “Na onze goede ervaring met IRIS CF hebben Dylan en ik gewerkt aan het opstellen van een gedetailleerd informatiememorandum. Met veel plezier moet ik zeggen. We vullen elkaar goed aan, kunnen open, eerlijk en recht voor zijn raap zijn tegen elkaar. Ik hou wel van een persoonlijke noot en een grap en een grol. Maar op het moment suprême moet het toch wel echt allemaal kloppen. Bij de verkoop van je bedrijf gaat het niet alleen om de financiële waarde, maar ook om wat de koper kan bijdragen aan de toekomst van de organisatie en aan je persoonlijke toekomst. Tijdens de selectie hebben we hier ook heel goed naar gekeken. Met deze transactie kunnen we onze tijd vooruit blijven en zijn we klaar voor morgen!”