Ontwikkelingen in de markt
Er zijn veel factoren die bijdroegen aan de ontwikkeling die Rotra een aantal jaren geleden inzette. Machiel Roelofsen, directeur en mede-eigenaar van Rotra: “Om onze klanten – verladers en producenten – en de klanten van onze klanten – handel en retail – een hoogwaardige en betaalbare service te kunnen blijven garanderen, geloven wij dat het in onze markt belangrijk is om in te zetten op digitalisering. Een groot deel van de kosten in transport en logistiek zit in de administratieve afhandeling en communicatie waardoor wij al veel processen geautomatiseerd hadden. Mede vanuit de filosofie dat we graag met normale mensen, exceptionele diensten neerzetten. Deze kracht hebben we gebruikt om de volledige logistieke keten te digitaliseren.”
rotraNext: digitale expeditie
“Die transitie van traditionele expediteur naar ‘digitale expediteur’ is ook de transitie van Rotra naar rotraNext geweest”, vervolgt Machiel. “We hebben een sterk platform gebouwd waar we onze service gecombineerd hebben met technologieën die ook in Silicon Valley toegepast worden. Als een van de weinigen ter wereld die het proces op dit moment zo aanbieden, zijn we nu een groeibedrijf met een hele nieuwe propositie. Je zou ons dus een scale-up van meer dan 110 jaar kunnen noemen. Onze dienst is hiermee ook interessant geworden voor partijen die onze data gebruiken om hun bedrijfsprocessen te optimaliseren.”
Eerlijke wereldhandel stimuleren
Op de vraag naar de drive van de gebroeders Roelofsen antwoordt Machiel: “Wij geloven in een grenzeloze, efficiënte en eerlijke wereldhandel met gemak en gelijke toegankelijkheid tot producten en diensten voor eenieder wereldwijd. Met rotraNext voorzien we hierin door efficiency, kosten- en tijdbesparing en volledige transparantie. Bij ons loopt alle communicatie real-time via het platform. Onze klanten weten 24/7 hoe het met alle vrachten gaat, ook als er vanuit huis gewerkt moet worden. We vinden het ook belangrijk ons in te spannen om onze planeet met een goed gevoel door te kunnen geven aan de volgende generatie. Rotra werkt per 2021 klimaatneutraal”
Andere tak van sport
Naast de digitalisering zijn er ook andere logistieke ontwikkelingen waar Rotra een antwoord op moest hebben. Hier werden de services van IRIS CF voor ingeschakeld.
Machiel: “Doordat in het wegtransport partners wegvielen door overnames en gebrek aan opvolging, zagen we dat het op termijn lastig werd een goed dekkend Europees netwerk in stand te houden. Om de continuïteit van de divisies wegtransport en logistiek toch te waarborgen, hebben we onze logistieke activiteiten over land verkocht aan Kuehne + Nagel. Onze transactie helpt hen om het wegtransport netwerk in Nederland en België te versterken. Deze stap is voor beide partijen een win-win situatie.
Bouwen aan portfolio
Na goede ervaringen uit het verleden tijdens de samenwerking met IRIS CF partner Jan-Willem Ditters, werd het M&A team van IRIS CF ingeschakeld.
“Kleinere transacties doen we zelf, maar bij deze verkoop vertrouwden we graag op de expertise van Jan-Willem en team. Het was fijn om snel te kunnen schakelen en te weten dat we in goede handen waren. Wij konden Kuehne + Nagel een goed transportnetwerk en zeer goed opgeleide en professionele medewerkers bieden. Vanuit kracht, echt gericht op wat goed is voor onze medewerkers en klanten voor de lange termijn. We richten ons op het verder uitbouwen van zee- en luchtexpeditie, binnenvaart en het vervoer per zeeschip van windmolens. We blijven altijd alert op de ontwikkelingen en hoe we hier met onze producten en diensten antwoord op geven. En mocht het nodig zijn, dan kloppen we ook in de toekomst bij IRIS CF aan.”